We hebben al vaker geschreven over gezichtsherkenning en het meten van de lichaamstemperatuur. En dan vooral over hoe de maatschappij hier de grenzen opzoekt op het gebied van privacy. We zien behoorlijk wat spreekwoordelijke beren op de weg. Om precies te zijn, Chinese beren. Maar de Amerikaanse beren komen ook steeds dichterbij…

Een belangrijke speler op het gebied van gezichtsherkenning is het Amerikaanse bedrijf Vanderbilt. Hun producten verlenen toegang zonder dat aanraking nodig is. Daarbij wordt gebruik gemaakt van gezichtsherkenning. Deze is zo nauwkeurig, dat het dragen van een mondkapje geen verschil maakt. Tegelijkertijd wordt de lichaamstemperatuur opgenomen, zodat de passant een waarschuwing krijgt als er sprake is van koorts. Ook kan een signaal worden afgegeven als een verplicht mondkapje ontbreekt. Bij discrete toepassing wordt nog net niet de AVG overtreden, zolang tenminste bij koortsdetectie niet automatisch de toegang wordt geblokkeerd.

Er wordt steeds een nieuwe stap gezet. En zo zijn we hard op weg naar het Chinese systeem. China gaat al zoveel verder met gezichtsherkenning dan alleen voor het opsporen van Corona. We geven wat voorbeelden:
• De spoorwegpolitie in de provincie Henan gebruikt speciale zonnebrillen met gezichtsherkenning, waarmee ze passagiers binnen honderd milliseconden kunnen identificeren.
• Sommige provincies gebruiken een systeem, dat voetgangers die roekeloos oversteken fotografeert. Als er een match is met de politiedatabase, dan worden hun foto, persoonlijke identificatienummer én adres op een groot scherm getoond.
• Bij toelatingsexamens zetten universiteiten in heel het land gezichtsherkenningssoftware en vingerafdrukscanners in om de identiteit van de persoon die de test maakt te verifiëren.
• Na een reeks ontvoeringen hebben sommige kinderopvangcentra gezichtsherkenningssoftware geïnstalleerd. De deur gaat alleen open als het systeem je herkent.
• Zelfs machines die toiletpapier uitgeven gebruiken de technologie. Elk individu mag slechts een halve meter toiletpapier per negen minuten uit de machine nemen!
• Een KFC-vestiging in de Chinese stad Hangzhou gebruikt scantechnologie, zodat je kunt betalen met je gezicht. Klanten kunnen ook met gezichtsherkenning betalen bij onbemande winkels van JD.com, één van de grootste retailbedrijven van China. En ook Alibaba heeft een keten met cashloze winkels, waarbij klanten afrekenen met hun Alipay-account via een gezichtsscan en telefoonnummer.
• Bij zo’n duizend geldautomaten van China Merchants Bank kunnen klanten geld uit de muur halen door hun gezicht te laten scannen.
• De autonome regio Xinjiang heeft meer dan 40.000 bewakingscamera’s geïnstalleerd om de Oeigoerse minderheden in de gaten te houden.

Sommige voorbeelden zijn voor ons gelukkig onvoorstelbaar. Maar bij elke stap die we verder gaan, wordt het privacyprobleem ook in de westerse wereld duidelijker zichtbaar. De Amerikaanse autoriteit persoonsgegevens (ACLU) heeft nu het omstreden gezichtsscanbedrijf Clearview aangeklaagd voor het schenden van de privacy van burgers. Clearview verzamelt foto’s die openbaar op social media te vinden zijn, om zo een grote database van gezichten te creëren. Met de software van Clearview kan iemand een afbeelding van een persoon aanleveren om diens identiteit te achterhalen. Inmiddels hebben meerdere bedrijven, waaronder Facebook, Twitter en LinkedIn, Clearview gevraagd te stoppen met het kopiëren van foto’s van gebruikers. Gelukkig, want de grens voor het schenden van onze privacy is hier duidelijk!

Heeft u vragen over de invulling van de AVG, de rol van functionaris gegevensbescherming of ISO27001? We helpen u bij inTECHrity graag verder. U kunt contact met ons opnemen door te bellen naar 085 130 1281 of via onze website www.intechrity.nl. Wij zijn officieel ACP-partner van BSI.