Betrouwbaarheid van gegevens is een trend

Ondernemingen willen meer en meer aantonen dat zij betrouwbaar met persoonlijke gegevens omgaan. Dit kunnen we inmiddels als een echte trend bestempelen. Bekende voorbeelden zijn natuurlijk Facebook en Google. Maar er zijn veel meer organisaties die hiermee bezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de bureaus die loonstroken verwerken. Want je wilt echt niet dat jouw salarisgegevens straks op straat liggen. Andere voorbeelden zijn detacheerders en werving en selectiebureaus. Hier mail je je CV met allerlei persoonlijke gegevens naartoe en je verwacht dat er zorgvuldig mee wordt omgegaan.

Gartner onderschrijft dit in hun top 10 van trends van strategische technologie die de industrie tot 2023 zullen beïnvloeden en transformeren. Wat Gartner mooi aangeeft is dat het gaat om een omslag qua bewustzijn: je moet niet zozeer denken vanuit de optiek of je wel aan de wet- en regelgeving voldoet, maar of je ‘het wel goed doet’. Als je ervoor zorgt dat je het goed doet, dan werkt dit in je voordeel. Zo kun je het bijvoorbeeld commercieel uitnutten dat je ISO 27001 gecertificeerd bent. Gartner geeft ook aan dat de trend van betrouwbaar omgaan met persoonlijke gegevens belangrijker wordt en blijft. En ISO 27001, dé norm voor gegevensbescherming, sluit hier natuurlijk prima op aan.

Voor de volledigheid geef ik hieronder nog even kort aan wat Gartner als trend heeft beschreven. In Trend nummer 9, Digitale ethiek en privacy, schrijft Gartner het volgende:

Consumenten hebben een groeiend besef van de waarde van hun persoonlijke informatie en ze maken zich in toenemende mate zorgen over hoe deze informatie wordt gebruikt door publieke en private entiteiten. Bedrijven die niet opletten, lopen het risico hun consumenten kwijt te raken.

Gesprekken over privacy moeten gebaseerd zijn op ethiek en vertrouwen. Het gesprek zou moeten veranderen van “zijn we compliant?” naar “doen we het goed?”.

Overheden leggen steeds vaker voorschriften op waaraan bedrijven zich moeten houden en consumenten bewaken of verwijderen zorgvuldig informatie over zichzelf. Om te slagen moeten bedrijven het vertrouwen van de klant winnen en behouden. Ook moeten ze interne waarden naleven om ervoor te zorgen dat klanten hen als betrouwbaar beschouwen.

Heeft u vragen over de invulling van ISO 27001 of over de AVG? Dan helpen we u bij inTECHrity graag verder. U kunt contact met ons opnemen door te bellen naar 085 130 1281 of via onze website www.intechrity.nl. Wij zijn officieel ACP-partner van BSI.