AVG is ter bescherming van uw gegevens, maar zit u hier wel op te wachten?

door | 7 november 2018

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is er juist om het misbruiken van persoonlijke gegevens door bedrijven te beperken. Maar als u terughoudend bent in het ‘weggeven’ van uw gegevens op internet, is de kans op misbruik ook veel kleiner. Te vaak en te gemakkelijk worden persoonsgegevens op internet ingevuld.

In het Financieele Dagblad van 28 januari jl. stond dat 80% van de mensen bezorgd is om gegevens te delen op internet en 76% zijn eigen persoonsgegevens wil beheren, hetgeen de AVG ook regelt. Belangrijke punten uit de AVG zijn o.a. het recht op inzage, recht op rectificatie en het recht om vergeten te worden. Kortom, de mogelijkheid om zelf je persoonsgegevens te beheren.

In hetzelfde artikel stonden ook opmerkelijke percentages voor wat betreft privacyvoorwaarden vermeld:

Cookies                       76% leest de voorwaarden niet

Sociale media            29% leest de voorwaarden niet

Google                        74% leest de voorwaarden niet

Win actie                    38% leest de voorwaarden niet

Bij online winkelen    60% leest de voorwaarden niet

Grote kans dat u bij bovenstaande percentages hoort. Iedereen weet wel dat informatie over surfgedrag op internet (waar u boodschappen doet, welke kleding u koopt, wat de vakantiebestemming is, welke sport u doet) waardevolle informatie is voor adverteerders.

Hoe vaak ziet u dagen later nog steeds die vakantiebestemming of sportoutfit als banner langskomen?

Het is dan best opmerkelijk dat de commercieel directeur van Unilever vorige week maandag (18/2) op een conferentie over internetreclame aangaf wellicht geen reclame meer te willen plaatsen op een aantal social media zoals Facebook, Twitter en Youtube. Unilever geeft aan dat ze de wens hebben dat de social media ondernemingen actie ondernemen tegen fake news, terreur, sexism, haatberichten en kinderuitbuiting. Zij willen niet dat hun reclameboodschap verschijnt naast dit soort berichten. Heel mooi streven maar is het realistisch in ons huidige “ Big Data tijdperk”? Al is het maar vanwege het feit dat Unilever op een efficiënte en gerichte manier hun doelgroepen kan benaderen.

De AVG is zo gek nog niet, maar vraagt ook wat bewustzijn bij de gebruikers. Voor meer informatie kunt u de AVG verordening downloaden en doornemen of onze andere blogs over AVG lezen. Bij vragen kunt u ook contact opnemen met inTECHrity.